4 tips om de conversie van je contactformulier te verhogen

Contact formulieren zijn de voornaamste interactie mogelijkheden tussen uw bedrijf en de ‘buitenwereld’. Het contact formulier is de plaats op uw website waar bezoekers direct met u in contact kunnen komen. Wanneer u uw conversie voor dit formulier verhoogd zal de mogelijk tot meer handel of opdrachten leiden. Uw contact formulier kan voor vele doeleinden worden gebruikt: een nieuwe werknemer die meer informatie wil, een collega bedrijf die wil samenwerken of gewoon een simpele vraag van een klant. Hieronder 4 tips die u kunt gebruiken voor het optimaliseren van uw contact formulier.

1. Minder invoer velden hoe hoger de conversie
In veel gevallen geldt: simpel is beter dan complex. Zo zei Steve Jobs ooit eens: “Simple can be harder than complex: You have to work hard to get your thinking clean to make it simple.” Uit een onderzoek van Dan Zarella onder 40.000 contactformulieren bleek dat de conversie met 50% steeg wanneer het contact formulier werd verkleind van 4 velden naar 3. Kortom: bekijk uw contactformulier eens kritisch en bepaal welke velden overbodig zijn. Heeft u echt 3 verschillende telefoonnummers nodig voor privé, mobiel en werk? Dacht het niet.

2. Creëer vertrouwen op uw contact pagina
Bezoekers nemen de tijd om op uw website te komen, informatie te lezen en mogelijk contact met u op te nemen. Het eerste wat u dan niet moet doen is een groot formulier tonen waarbij u allerlei persoonlijke informatie van uw bezoeker vraagt. Om deze informatie wel te ‘mogen’ vragen moet u zorgen dat uw contactpagina er vertrouwd uitziet waardoor de drempel om allerlei persoonlijke informatie te verstrekken tot een minimum word beperkt.

Hoe kunt u vertrouwen winnen van uw bezoeker? Het komt op de kleine dingen aan.

  1. Zoals bij punt 1 al genoemd… is het nodig om direct allerlei persoonlijke informatie aan uw bezoeker te vragen?
  2. Toon bij ieder invoer veld wat voor informatie u verwacht om eventuele fouten bij verzending te voorkomen
  3. Wees niet te kritisch bij validatie van uw formulier. Is het écht ‘verboden’ om een streepje in een telefoonnummer te vermelden en hierdoor een foutmelding te tonen?
  4. Geef informatie wat er met de opgegeven informatie zal gebeuren. Geef bijvoorbeeld informatie dat een emailadres nooit voor marketing doeleinden zal worden gebruikt of zal worden gedeeld met partner bedrijven.

3. Geef bij iedere stap in uw formulier extra informatie
Bezoekers willen tijdens het invullen van uw contact formulier graag weten welke informatie ze op moeten geven. Iedereen wil toch zo simpel en zo snel mogelijk een formulier, zonder foutmeldingen versturen? Geef dus bij iedere stap informatie over de te verwachten data door bijvoorbeeld ‘help teksten’ te gebruiken. U kunt teksten laten verschijnen wanneer de bezoeker een bepaald invoerveld aanklikt of gebruik ‘tooltips’ of zogenaamde ‘placeholders’.

4. Voorkom irritatie bij uw bezoeker tijdens het invullen en versturen van het formulier
Er zijn verschillende mogelijkheden om de conversie van uw contact formulier te verhogen. Één daarvan is het voorkomen van irritatie bij uw bezoeker. Met een paar handige tips kunt u de irritatie verlagen.

  • Maak gebruik van tab-index methode door snel met de ‘tab-knop’ te switchen van invul velden
  • Orden je buttons aan het eind van je formulier zo: eerst de submit (verstuur) button en daarna pas de ‘cancel’ button. (veel bezoekers gaan er na het verlaten van het laatste invoer veld vanuit dat de ‘submit’ (verstuur) button komt. Is dit niet zo dan is alle ingevoerde data weer leeg: een hoop irritatie!
  • Maak gebruik van ‘field focus’ en ‘highlightning’: een actieve rand om het veld waar de bezoeker bezig is met typen. Indien u gebruik maakt van een groot formulier kan uw bezoeker makkelijk zien waar hij/zij gebleven was.
  • Maak gebruik van ‘inline verification’: het direct verifieren of de opgegeven informatie is wat u ervan verwacht. De bezoeker krijgt op deze manier direct feedback of de opgegeven informatie juist is en kan deze daarna direct verbeteren. Op deze manier voorkom je een waslijst aan foutmelding wanneer het formulier verstuurd gaat worden.