Vanuit de visie van een grafisch ontwerpbureau is een QR code niet een item die van schoonheid uitblinkt, verre van dat zelfs. Er zijn echter mogelijkheden om de code aan te passen in de stijl van een huisstijl. Is dat functioneel? Wat zijn de mogelijkheden? Wat is de toekomst en zijn er alternatieven? Eerst maar eens kijken wat een QR code precies is.
Wat is een QR code?
De QR code staat voor ‘Quick Response’ en is een, van oorsprong zwart, vierkant geblokte barcode die ingescand kan worden met een mobiele telefoon als bijvoorbeeld de Iphone. De code moet uitgelezen worden met speciale telefoon software, een zogenaamde QR reader. Door de unieke code te scannen wordt deze omgezet in tekst of andere mobiele toepassingen. Hoe meer gegevens er in een QR code komen te zitten, hoe gedetailleerder de code.
De voordelen van een QR code:
1. Ze zijn printbaar op visitekaartjes, flyers, boeken, kranten etc etc
2. Open source. Te genereren en te lezen door middel van tientallen generators en (gratis) apps
3. Gegevens op te halen wanneer er geen internetverbinding
Waar kan je een QR code voor gebruiken?
- Een gebruiker een website laten bekijken.
- Een voorgeprogrammeerd telefoonnummer draaien.
- Een sms sturen.
- Een e-mail sturen
- Je contact details downloaden (Vcard)
- Een Google maps locatie laten zien.
Voorbeelden van branded QR codes
Wat zijn de huidige alternatieven voor QR codes?
Snaptags
Naast de veelgebruikte QR codes zijn er nog een aantal andere aanbieders die hetzelfde principe hanteren. Daaronder in onder andere de “Snaptags” (en nog meer info over de Snaptag) die voor ontwerpers een stuk vriendelijker zijn en veel beter te gebruiken zijn voor huisstijl elementen. Het grootste nadeel is het feit dat het momenteel gepatenteerd is en dus niet beschikbaar voor het grote publiek. Jammer, want er liggen zeker mogelijkheden.
Microsoft tag
Microsoft heeft een paar jaar terug zijn eigen “Microsoft Tag” geïntroduceerd welke veel lijkt op de QR code. Het heeft echter altijd een werkende internetverbinding nodig om gegevens op te halen. Het grote voordeel is dat je de Microsoft tag altijd kan hergebruiken. De informatie die de gebruiker ophaalt kan je online aanpassen op de website van Microsoft. Tevens is het mogelijk om enigszins wat te spelen met kleuren, punten (dots) en achtergronden waardoor je iets meer vrijheid hebt om je eigen branding door te voeren, maar mooi is anders.
Hoe nu verder, wat is de toekomst?
De QR reader is niet mooi en zelfs foeilelijk maar wel een code die steeds meer ingeburgerd raakt. Mensen (de doelgroep) weet wat het kan verwachten wanneer men een QR code ziet: de telefoon pakken en scannen maar! Mede door het ‘open’ karakter kan iedereen een QR code genereren en lezen, precies wat er nodig is om iets tot een succes te maken. Er zullen ongetwijfeld mogelijkheden komen om data op een andere manier over te brengen, echter is de QR code nog lang niet dood en misschien wel aan een tweede opmars bezig.