Big data: bedrijven weten meer over jou dan jijzelf weet

Big Data, een term die je in je omgeving (televisie, internet) steeds vaker tegenkomt. Veel mensen denken alleen data te genereren wanneer ze iets ‘liken’, iets ‘posten’, een sms sturen, een foto maken met geo-gegevens of een email versturen. Maar het leuke is dat je zelfs data produceert wanneer je niets doet. Bedrijven, platformen, apps en providers zien dat je niets doet, en óók dat is data. Momenteel genereren we veel data, heel veel data, big data. Uit deze data kunnen we informatie halen, heel veel informatie. Informatie die je misschien niet eens over jezelf weet. Hieronder een voorbeeld.

Alle data op één hoop

Mocht alle data over jou op één hoop gegooid worden dan kan er vrij nauwkeurig iets worden gezegd over wie je bent, waarom je dingen doet en op welk moment. Helemaal wanneer dit ook nog eens gecombineerd gaat worden met alle data van mensen in jouw omgeving. Facebook weet bijvoorbeeld heel veel te vertellen over jou (maar geeft dit niet prijs). Ook al deel je niets, plaats je geen berichten of foto’s en log je slechts één keer per maand in. Jouw vrienden (en de data die zij genereren) zeggen namelijk heel veel over jou. Indien je veel vrienden hebt die van voetbal houden dan is de kans groter dan ook jij van voetbal houdt, het is gewoon zo.

Wie is eigenaar?

Wie is er eigenlijk eigenaar van de data die jij als persoon genereert? Jijzelf? De partij die het verzameld? Hier bestaat veel discussie over. Ik ben van mening dat je altijd zelf eigenaar blijft van de data die je zelf genereert, ik heb er alleen geen controle over en weet niet wat er waar en wanneer precies opgeslagen wordt. Het vervelende is dat partijen die mijn data verzamelen macht hebben over mij. Zij weten mogelijk iets van mij wat ik zelf nog niet weet. Apart. Zij verkopen mijn data commercieel aan andere partijen en verdienen hier geld aan. Eigenlijk zou ik betaald moeten worden voor het delen van mijn data.

Winkel weet eerder dat een vrouw zwanger is dan dat ze dit zelf weet

Vrouwen kunnen zwanger worden, dat wisten we. Dat de reuk van vrouwen sterker word wanneer ze zwanger zijn is uit onderzoek gebleken. Uit de ‘big data’ van een Amerikaanse winkelketen blijkt dat veel zwangere vrouwen een bepaald soort type shampoo kopen die qua geur minder sterk is dan de shampoo die ze mogelijk al gebruikten. Indien een vrouw overstap op dit type shampoo is er een vergrote kans (en dat weten ze dus door uitvoerige analyses van de data die ze zelf genereren, denk aan de bonuskaart!) dat ze zwanger is. Dit hoeft ze zelf dan nog niet eens te weten.

Tegenlicht heeft het over het ‘nieuwe goud’

Benieuwd, geïnteresseerd, leuk om te kijken. Tegenlicht heeft een mooie uitzending over Big Data en het feit dat deze data goud waar is. Bekijk de uitzending via deze link.

big data